Yazar "Tengiz, Zehra Meliha" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Coğrafi işaretli balların rekabet gücünün değerlendirilmesi(Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, 2025) Tengiz, Zehra Meliha; Oraman, YaseminBu çalışmada, coğrafi işaretli balların alternatif ballar karşısındaki rekabet gücünün değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, coğrafi işaretli bal üreticilerinin profili ve sisteme bakış açıları incelenmiş, ayrıca bu ürünlere yönelik tüketici satın alma niyeti ve satın alma davranışını etkileyen değişkenler belirlenmiştir. Çalışmada İstanbul'da sosyo-ekonomik gelir gruplarına göre örneklemesi dağıtılmış 384 tüketici ve coğrafi işaretli bal üreticisi (Muğla Çam Balı, Marmaris Çam Balı, Pervari Balı, Kars Balı ve Ardahan Çiçek Balı) 41 kişi ile anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Tüketicilerin coğrafi işaretli balları satın alma niyetlerinin belirlenmesinde planlı davranış teorisi kullanılarak yapısal eşitlik modellemesi; satın alma davranışlarının belirlenmesinde ikili lojistik regresyon; üreticilerin sisteme bakış açılarının belirlenmesinde yüzde ve ortalama değerler ile sonuçlar ortaya konulmuştur. Rekabet gücünün belirlenmesinde ise PESTEL ve Porter'ın beş güç analizi ile değerlendirmeler yapılarak sektöre yönelik stratejik plan oluşturulmuştur. Tüketicilerin %41'inin coğrafi işaretli balları daha önce tükettiği, ancak satın alıma ulaşım konusunda yetersizliklerin olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan üreticilerin %68'inin coğrafi işaretli bal üretimine devam etmek istediği belirlenmiştir. Coğrafi işaret koruması altındaki balların henüz üretici açısından rekabet edilebilirliği istenen seviyelere gelmediği, korumanın sağlayacağı avantajların uygulamada yer almadığı tespit edilmiştir. Coğrafi işaretli bal üretimi ve pazarı açısından üreticilere yönelik kamu politikalarının geliştirilmesi ile kooperatif ve birliklerin üretim ve pazarlama stratejilerinde etkin rol alması önemlidir. Bu ürünlerin kalite, sağlık ve doğallık özelliklerinin ön plana çıkarılarak tüketici farkındalığının arttırılması ile coğrafi işaretli balların pazar payını genişleyeceği ve rekabet gücünü artacağı söylenebilir.Öğe Hububat Üreticilerinin Lisanslı Depoculuğa Bakış Açısı: Yozgat İli Yerköy İlçesi Örneği(2023) Tengiz, Zehra Meliha; Ayyıldız, MerveLisanslı depoculuk sistemi, tarımsal ürünlerin sağlıklı koşullarda depolanmasını ve ticaretinin kolaylaştırılmasını amaçlayan bir sistemdir. Üreticiler açısından kaliteli ürünleri daha iyi fiyatlara satış imkanı sağlamasının yanında sanayiler için istedikleri zaman istenilen kalitede ürünü tedarik edebilme imkanı sunan çok yönlü yapıya sahiptir. Türkiye’de giderek yaygınlaşan lisanslı depoculuk sistemi tarım piyasaları için büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı lisanslı depoculuk sisteminin temelinde bulunan üreticilerin sistem hakkındaki tutum ve davranışlarının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın ana materyalini 2021-2022 üretim döneminde, Yozgat ili Yerköy ilçesinde oransal dağılım yöntemiyle belirlenen 76 hububat üreticisinden sağlanan birincil veriler oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulara göre hububat üreticilerinin %55.3’ünün lisanslı depoları tercih ettiği, üretilen hububatın %51.4’ünün, ortalama 18.13 ton buğdayın ve 3.15 ton arpanın lisanslı depolarda depolandığı tespit edilmiştir. Üreticilerin lisanslı depoları tercih etmesinde, peşin ödeme alma imkanı, depoların yakınlığı ve yüksek fiyat ile satış olanağı gibi faktörlerin etkili olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan bölgede, kendi deposunu (%19.4) kullanan üreticilerde bulunmakta ve bu üreticilerin ticaret amaçlı depolama yapmadığı, yemlik kullanımı için değerlendirdiği belirlenmiştir. Depolama yapılmayan hububat miktarının da yüksek olduğu (%29.2) dikkat çekmektedir. Bu durum son yıllarda yaşanan rekolte kaybı, ürün fiyatlarındaki aşırı yükselme ve artan maliyetlere bağlı nakit ihtiyacını karşılamak amacıyla üreticilerin doğrudan satışa yönelmesi ile ilgilidir. Araştırma sonucunda, üreticilerin lisanslı depolar hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları ve lisanslı depolamayı faydalı buldukları gözlenmiştir. Buna karşın üreticilerin lisanslı depolama yapma oranı düşük seviyededir ve lisanslı depoları kullanan üreticilerin %40.5’inin devlet teşviklerinin kaldırılması durumunda depolara ürün bırakmayacağı sonucuna varılmıştır. Buna göre üreticilerin sisteme dahil olması ve lisanslı depoculuk sisteminin işlevsel bir yapı kazanmasında kısa ve orta vadede geliştirilecek ve iyileştirilecek teşvik ve destek politikalarına ihtiyaç duyduğu söylenebilir.Öğe The Evaluation of the Students' Attitudes and Behavior Towards Fast Food Consumption(Latvia Univ Life Sciences & Technologies, 2019) Tengiz, Zehra Meliha; Oraman, YaseminPeople have different lifestyles that cause different needs and desires. Lifestyles influence people's purchasing behavior. Conditions affecting lifestyles, such as long working hours, short break times, lack of cooking time and no cooking place for employees and students have an impact on changing their eating habits. This situation has led consumers to prefer products that can be consumed faster. University students are considered as significant customer potential by fast food sector. The purpose of this study was to determine whether there is a relationship between the lifestyle and the reasons for choosing fast food of university students. The data were collected by conducting a survey with 347 students in Tekirdag Namik Kemal University. The data was analyzed statistically in terms of descriptive and inferential statistics. In this direction, factors related to fast food consumption are 4 factors (product features, space, accessibility, personal satisfaction) and lifestyles are collected under 6 factors (thinkers, experiencers, achievers, believers, innovators, makers). The relationship's existence is explained by using factor scores calculated by factor analysis in a multiple regression model. According to research findings, product features variable is effective in choosing fast food products by Thinkers. Accessibility variable is affective in choosing fast food products by people who have Experiencers lifestyle; space and personal satisfaction are affective on Achievers. Product features and space are affective in choosing fast food products by Innovators. When the findings are generally evaluated; the effects of lifestyle on the causes of fast food consumption seem to be significant.Öğe Üniversite öğrencilerinin fast food tüketimine yönelik tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi(Namık Kemal Üniversitesi, 2018) Tengiz, Zehra MelihaKişilerin farklı yaşam tarzlarına sahip olmaları farklı istek ve ihtiyaçların doğmasına sebep olmaktadır. Yaşam tarzları kişilerin satın alma davranışları üzerinde etkilidir. Çalışma saatlerinin uzun, ara saatlerin kısa olması, çalışanların ve öğrencilerin yemek yapma zamanının veya yerinin olmaması gibi yaşam biçimi üzerinde etkili olan durumlar beslenme alışkanlıklarının değişmesinde etkili olmaktadır. Bu durum tüketicilerin daha hızlı tüketilebilen ürünleri tercih etmelerine sebep olmuştur. Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin yaşam tarzı ve fast food’u tercih etme nedenleri arasında ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Veriler Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nde eğitim gören 347 kişi ile anket yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistik açısından analiz edilmiştir. Bu doğrultuda fast food tüketim nedenlerine ilişkin veriler 4 faktör (ürün özellikleri, mekan, ulaşılabilirlik, kişisel tatmin etkisi), yaşam tarzları 6 faktör (düşünürler, deneyimciler, başarılılar, inananlar, yenilikçiler, yapıcılar) altında toplanmıştır. İlişkinin varlığı faktör analizi ile hesaplanan faktör skorlarının çoklu regresyon modelinde kullanılması ile açıklanmıştır. Araştırma bulgularına göre ürün özellikleri değişkenleri düşünürler yaşam tarzına sahip tüketicilerin fast food ürünlerini tercih etmelerinde etkilidir. Deneyimci yaşam tarzına sahip tüketiciler üzerinde ulaşılabilirlik; başarılılar üzerinde mekan ve kişisel tatmin; yenilikçiler de ürün özellikleri ve mekan fast food tercih nedenlerinde etkili olan faktörlerdir. Elde edilen bulgular genel olarak değerlendirildiğinde; yaşam tarzı ve fast food tüketim nedenleri arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu saptanmıştır