Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorErbakan, İyat
dc.contributor.authorDelen, Halil İbrahim
dc.date.accessioned2022-05-11T14:34:34Z
dc.date.available2022-05-11T14:34:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2619-9130
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVNE5USTRPQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/7972
dc.description.abstractİbnü’l-Arabî’nin sıkı takipçisi olan ve döneminin önde gelen sufilerinden kabul edilen Abdülganî b. İsmâîl en-Nâblusî’nin öğrencisi tarafından kaleme alınan “Risâle Hablullahi’l-Metîn fî Ak?detiş-Şeyhi’l-EkberMuhyiddîn” adlı bu risale 18. yy da İbnü’l-Arabî’nin görüşleri etrafındatoplanmış Şam’daki önemli bir sufî hareketin konumunu gözler önünesermektedir. Risalenin baş tarafından anladığımız kadarıyla Şam’daİbnü’l-Arabî’nin itikadi görüşlerini okutmak amacıyla Nâblusî’nin özelbir ders halkasının olduğu anlaşılmaktadır. Bu ders halkasında İbnü’lArabî’nin itikadi görüşlerinin okutulup daha sonra şeriate uygun olduğunun tekid edilmeye ve delillendirilmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır.Bu bize o dönemde Şam’da olan tasavvufi ortamın en önemli özelliğinigöstermektedir ki o tarikatle şeriatın bir götürülmesi veya diğer bir ifade ile aralarının bulunmasıdır. Bu nedenle Şam Tasavvuf çevresindediğer tasavvufi mecralarda ortaya çıkan ayinler/uygulamalar gözükmemektedir. Yazarın dönemindeki bazı sufilerin Allah’a ulaşmak amacıyla şer’î emirlere muhalif bazı tasarruflarını eleştirmesi de bunu destekler mahiyettedir. Bu hassasiyetinden dolayı -şer’î naslara bağlılığı veverdiği önemin ortaya çıkması amacıyla- fikri sorulduğunda ayet vehadislerle delillendirmeye özen gösterdiğini görüyoruz. Şam’da önemlitarikat şeyhlerinden birisi olan müellif -risalenin başında da beyan ettiği üzere- yanlış algıları düzeltmek, müridlerine tasavvuf eğitimine başlamadan sahih itikadi bilgileri öğretmek ve sufilerin sahih inanç sistemini müdellel olarak ifade etmek amacıyla bu risaleyi kaleme almıştır.Buradan anlıyoruz ki o avamın ve havassın inancını ayırmakta müridlerine İbnü’l-Arabî’nin ulaştığı havas seviyesine ulaşmalarını nasihat etmektedir. Müellif müridlerin gönüllerine sahih inanç esaslarının yerleşmesi amacıyla salihlerin sohbetine önem göstermelerini tavsiye etmekte ve onların sorunlu gördüğü hal, davranış ve söylemleri karşısında doğruyu açıklamaktadır. Müellif risalenin sonunda -sahih akaidiuyguladıktan sonra- müride gereken salih amellerden ayet ve hadislerle müdellel bir şekilde bahsederek risalesine son vermektedir.en_US
dc.description.abstractAbd al-Ghan? ibn Ism???l al-N?blus? who is a strict follower of Ibn al-Arab?, is accepted as one of the leading sufis of his time. The treatise “Ris?la ?ablullah al-Metîn f? Ak?de eš- Šay? al-Ekber Mu?y? l-D?n” - which was written by one of his students- shows the position of a significant sufi movement in Damascus gathered around the views of Ibn alArab? in the 18th century. It is understood from the beginning of the risalah that Nâblusî had a special lecture circle in Damascus in order to teach theological views of Ibn al-Arab?. In this circle, Ibn al-Arab?’s views were read and tried to be proved as they are appropriate to Sharia’h. This shows us the most important feature of sufi environment in Damascus at that time; that al-tariqah and al-sharia’h were taken together, in other words they were compromised. For this reason, in Sufi environments of Damascus we cannot witness rituals / practices which appeared in other sufi movements. The fact that the author criticizes behaviours of some sufis of his time -which they exhibited with the aim of reaching Allah although they contradict to Sharia’h- also confirms this situation. Due to this sensitivity, when he was asked about his opinion, he was attentive to evidence it with the verses of Quran and narrations of Prophet (pbuh), to present his loyalty to Islamic legal texts. The author who was one of the significant sheikhs of Damascus, wrote the aforementioned manuscript-as he also stated at the beginning- in order to correct misperceptions, to teach his disciples authentic knowledge about faith before they take sufi training and to express the true belief sytem of sufis in the light of evidences. We understand that he recommends his disciples to reach the khawas rank which Ibn alArab? reached, to be able to divide the faith of awam (commons) and khawas (exclusives). The author emphasizes the importance of conversation with righteous believers in order to settle true principles of faith in the hearts of disciples and explain the truth in the face of their troublesome situations and discourses. After applying the true faith, the author concludes his treatise by mentioning righteous deeds which a sufi disciple needs, by documenting them with the verses and ahadith.en_US
dc.language.isoaraen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleHüseyin b. Tu'me el-Beytümanî'nin Risâle Hablullahi'l-Metîn fî Akidetiş-Şeyhi'l-Ekber Muhyiddîn Adlı Eserinin Tahkikli Neşrien_US
dc.title.alternativeA Critical Edition of the Risāla Ḥablullah al-Metîn fī Akīde eš- Šayḫ al-Ekber Muḥyī l-Dīn by Ḥusayn b. Ṭuʿma al- Beytumānîen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofTasavvur - Tekirdağ İlahiyat Dergisi (Online)en_US
dc.departmentFakülteler, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.volume5en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage145en_US
dc.identifier.endpage201en_US
dc.institutionauthorDelen, Halil İbrahim
dc.identifier.trdizinidTXpVNE5USTRPQT09en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster