Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKoluaçık, İhsan
dc.contributor.authorCantaş, Azime
dc.date.accessioned2023-05-06T17:20:52Z
dc.date.available2023-05-06T17:20:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2547-9458
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1074330
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1139226
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/12012
dc.description.abstractGilles Deleuze, imaj mantığını her dönemin kendine özgü düşünce imajını yaratarak, kendisini düşündüğü teknolojik otomatlar olarak tasvir eder. Felsefe ise üretilen sırası geldiğinde bu imajları düşünce-göstergeler olarak haritalandırabilir. Dolayısıyla imaj, en geniş anlamda tarihsel biçimde belirlenen sinematik uygulamaları, “ruhsal otomatlar” veya “düşünce makineler” olarak tanımlanır. Bu açıdan bir dönemin düşünce imajı, kendisine verdiği düşüncenin anlamıdır. Sinemaya büyük önem veren filozof, sinema ve felsefe ilişkisini ortaya çıkarırken, bir dönemin göstergeler ve imajlar olarak temsil edilen düşünme biçimlerini ele alır ve felsefi kavramlara dönüştürür. Filozofun sinema üzerine yazdığı iki ciltten oluşan Sinema 1: Hareket-İmge ve Sinema 2: Zaman-İmge adlı eserleri, sinemanın kendine has araçlarıyla değerlendirildiği önemli yapıtlardır. Deleuze, İkinci Dünya Savaşından önce yapılan filmleri hareket-imaj; savaştan sonraki filmleri ise zaman-imaj olarak değerlendirir. Dolayısıyla, hareket imajı klasik sinema, zaman-imajı ise modern sinema olarak nitelendirir. Deleuze, ne zaman-imajın, hareket-imajdan kaynaklandığını ne de zaman-imajın, hareket-imaja karşı bir eleştiri olarak ortaya çıktığını ifade eder. Ona göre bu geçiş, düşüncenin olanaklarından ve inancın doğasındaki dönüşümü göstermektedir. Bu bağlamda çalışma, Deleuze’ün hareket-imaj, eylem-imajın krizi ve zaman-imaj kavramları çerçevesinde Christopher Nolan sinemasına odaklanacaktır. Çalışma kapsamında Christopher Nolan’ın başta Follow (Takip, 1998), Memento (Akıl Defteri, 2000), Prestige (Prestij, 2006), The Dark Knight (Kara Şövalye, 2008), Inception (Başlangıç, 2010), Interstellar (Yıldızlararası, 2014), Tenet (Tenet, 2020) olmak üzere filmlerinde düşüncenin sinematografik araçlarla nasıl kurulduğu Deleuzyen anlamda hareket imajın krize girdiği noktalardan yola çıkarak irdelenecektir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.31122/sinefilozofi.1074330
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectChristopher Nolanen_US
dc.subjectGilles Deleuzeen_US
dc.subjectHareket-imajen_US
dc.subjectEylem-imajen_US
dc.subjectZihinsel-imajen_US
dc.subjectZaman-imajen_US
dc.titleHareket İmajın Ötesine Geçmek: Christopher Nolan Sinemasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofSineFilozofien_US
dc.departmentFakülteler, Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, Radyo,Televizyon ve Sinema Bölümüen_US
dc.identifier.volume7en_US
dc.identifier.issueÖzel Sayı (4)en_US
dc.identifier.startpage253en_US
dc.identifier.endpage272en_US
dc.institutionauthorKoluaçık, İhsan
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid1139226en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster