Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBaşay, Ömer
dc.contributor.authorİnci, Utku Emre
dc.contributor.authorKabukçu Başay, Bürge
dc.contributor.authorÖztürk, Merve
dc.contributor.authorSoyugüzel, Muhammet Orhan
dc.contributor.authorEzber, Seda Nur
dc.date.accessioned2023-04-28T18:43:53Z
dc.date.available2023-04-28T18:43:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2587-0262
dc.identifier.urihttps://doi.org10.4274/nkmj.galenos.2021.820118
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/410482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/11772
dc.description.abstractAmaç: Çalışmamızın amacı çocuk psikiyatrisi polikliniklerine çeşitli nedenlerle başvuran çocuk ve ergenlerde empati düzeylerinin, içe yönelim-dışa yönelim sorunları ile ilişkisini ve bu ilişkinin cinsiyete göre ne şekilde değiştiğini araştırmaktır. Ayrıca, empati ile ebeveyn bildirimine göre çocuğun işlevselliğinin ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem: Mayıs-Haziran 2018 döneminde Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı polikliniklerine herhangi bir nedenle başvuran ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 8-14 yaş arası (ortalama=11,1±2,23) 39’u kız, 61’i erkek (n=100) olgu çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada yer alan katılımcıların ebeveynleri sosyo-demografik veri formu ve Güçler ve Güçlükler Anketi’ni (GGA), çocuk ve ergenler de Çocuk ve Ergenler için Empati Ölçeği’ni doldurmuşlardır.Bulgular: Kız çocuklarının empati düzeyi erkek çocuklarınkinden istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksektir (p=0,039). Empati becerisi ile yaş ve ailenin gelir düzeyi arasında anlamlı bir ilişki yoktur (p>0,05). Emosyonel sorunlar, davranım sorunları, akran sorunları, içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ve GGA toplam güçlük puanı ile empati düzeyi arasında negatif yönlü; prososyal davranışlar ile empati düzeyi arasında pozitif yönlü bir ilişki mevcuttur [p<0,05; korelasyon katsayıları (r): -0,201 ve -0,393 arasında; prososyal davranışlar için 0,370]. Yalnızca kız çocukları değerlendirmeye alındığında istatistiksel olarak anlamlı elde edilen tüm ilişkiler kaybolmuş (p>0,05), yalnızca erkek çocukları değerlendirmeye alındığında ise daha güçlü ilişkiler kaydedilmiştir [p<0,05; korelasyon katsayıları (r): -0,361 ve -0,451 arasında; prososyal davranışlar için 0,403]. Okul başarısı, ödev yapma alışkanlıkları ve akran ilişkileri daha iyi olan çocuk ve gençlerin empati becerileri daha iyi düzeyde bulunmuştur (p<0,05).Sonuç: Çalışma sonuçlarımız, çocukların içe yönelim ve dışa yönelim sorunları ile empati becerisi arasında ters yönde bir ilişki varlığı ortayakoymuştur. Klinik örneklemde, özellikle erkek çocuklarının empati becerisi, emosyonel ve davranışsal sorunlarıyla ilişkili gözükmektedir. Empatik tutumları iyileştirmeye yönelik yapılacak girişimler, çocuk ve gençlerin yaşayacağı emosyonel ve davranışsal güçlüklerin azalmasına, işlevselliklerinin artmasına yardım edebiliren_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.4274/nkmj.galenos.2021.820118
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleÇocuk ve Ergen Psikiyatri Polikliniğine Başvuran Olgularda Empati Düzeylerinin İçe Yönelim ve Dışa Yönelim Sorunları ile İlişkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofNamık Kemal Tıp Dergisien_US
dc.departmentRektörlük, Rektörlüğe Bağlı Birimler, NKÜ Dergilerien_US
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage91en_US
dc.identifier.endpage100en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid410482en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster