Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorHarbelioğlu, Aliye Erdem
dc.contributor.authorKoç, Emine Seda
dc.date.accessioned2022-05-11T14:47:10Z
dc.date.available2022-05-11T14:47:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2146-8249
dc.identifier.issn2146-8249
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNNU1UTTNOdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/10446
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the active learning methods and techniques that teachercandidates prefer. The study was conducted in accordance with scanning method. The participantsof the study were consisted of teacher candidates (n=266) who were received pedagogical formationeducation in Kastamonu University at 2017-2018 spring term. All of the participants had taken thelessons of “Teaching Principles and Methods” and “Special Teaching Methods”. The survey formdeveloped by the researchers was used as data collection tool in the study. The survey form wasformed as ranking scale by consulting the field specialists’ opinions. Accordingly, to state the activelearning methods and techniques preferred by teacher candidates 5 Likert-type items, from alwaysto never, were used in the scale. According to the pre-implementation results the Cronbach’s alphavalue of the form was calculated .86 and after the revision of the scale, final form was consisted of25 items. Percentage, frequency and descriptive analysis were used for the analysis of the dataobtained from teacher candidates’ opinions. According to the findings of the study, it was concludedthat question-answer, brainstorming and problem-solving were the most preferred active learningmethods and techniques while gossip, court and buzz were the least preferred ones.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının tercih ettiği aktif öğrenme yöntem/tekniklerini belirlemektir. Tarama modeline göre gerçekleştirilen çalışmanın katılımcılarını 2017-2018 akademik yılı bahar yarıyılında Kastamonu Üniversitesi’nde pedagojik formasyon eğitimi almış olan öğretmen adayları (n=266) oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formunda öğretmen adaylarının tercih ettikleri aktif öğrenme yöntem/tekniklerin belirlenebilmesi için 5’li likert tipi maddelere yer verilmiştir. Hazırlanan anketin ön uygulaması yapılmış, cronbach alpha değeri .86 olarak bulunmuştur. Anket üzerinde düzenlemeler yapılarak ölçeğin son hali 25 maddeden oluşacak şekilde hazırlanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin analizinde yüzde, frekans ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre öğretmen adayları tarafından en fazla tercih edilen aktif öğrenme yöntem ve tekniklerinin; soru-cevap, beyin fırtınası ve problem çözme olduğu belirlenirken dedikodu, mahkeme ve vızıltının en az tercih edilen yöntem ve teknikler olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTarihen_US
dc.titleActive Learning Methods and Techniques Preferred by Teacher Candidatesen_US
dc.title.alternativeÖğretmen Adaylarının Tercih Ettikleri Aktif Öğrenme Yöntem ve Teknikleren_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofJournal of Education and Futureen_US
dc.departmentMeslek Yüksekokulları, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümüen_US
dc.identifier.volume0en_US
dc.identifier.issue16en_US
dc.identifier.startpage29en_US
dc.identifier.endpage38en_US
dc.institutionauthorKoç, Emine Seda
dc.identifier.trdizinidTXpNNU1UTTNOdz09en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster