HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ HAKKINDA BİLGİ DÜZEYLERİNİN ARTTIRILMASI
Özet
Amaç: Bu çalışma hemşire adaylarının çalışma yaşamına başlamadan önce iş sağlığı tanımı, iş yeri risk faktörleri, iş kazaları, meslek hastalıkları, koruyucu uygulamalar hakkında farkındalık düzeylerinin arttırılması amacı ile gerçekleştirildi. Materyal ve Metot: Bu çalışma yarı deneysel bir çalışma olarak gerçekleştirildi. Çalışmanın örneklemini Şubat- Mayıs 2015 tarihlerinde Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü 3. sınıfında öğrenim gören 62 öğrenci oluşturdu. Örneklem grubuna eğitim yapılarak eğitim kitapçığı verildi. Veriler literatür ve uzman görüşü doğrultusunda geliştirilen soru formu kullanılarak eğitim öncesi ve eğitim sonrasında elde edildi. Verilerin analizi bilgisayar ortamında SPSS 18.0 paket programı kullanılarak sayı, yüzdelik ve bağımlı gruplarda ki-kare test ile değerlendirildi. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaş ortalaması 21.70±1.32’dir. %80.6’sı kadın ve %21’i çalışmakta idi. Öğrencilerin eğitim öncesinde iş sağlığı tanımı, işyeri risk faktörleri, meslek hastalığı ve iş kazası tanımı, en çok risk altında olan gruplar, korunma ilkeleri, koruyucu önlemler ve ilgili kuruluşlar konusunda doğru cevap oranı % 20’lerin altında iken eğitim sonrasında % 90-95’lere çıktığı, eğitim sonrası bilgi düzeylerinin anlamlı olarak arttığı belirlendi ( p<0.005). Sonuç: Verilen eğitim ile hemşirelik öğrencilerinin bilgilerinde ve farkındalık düzeylerinde anlamlı artma olduğu belirlendi. İş sağlığı ve güvenliği derslerinin müfredat programlarına eklenmesi önerilebilir. Aim: This aim of the study is to determine the knowledge of nursing students about work related risk factors, work accidents and occupational diseases and to raise the awareness of the about occupational health and safety. Materials and Methods: This study was carried out as a semiexperimental study. It was conducted with the 62 Namık Kemal University, College of Health, Nursing Department 3rd class students who accepted to participate, between February and May, 2015. After applying a pre-test, a training program about occupational health and safety was implemented to the students and a post-test was applied at the end of the training program. The content of training program and pre-test and post-test was developed by the researchers. Data was analyzed with IBM SPSS Ver.18 and descriptive statistics were used. Results: The meanage of students is 21.70±1.32. nearly eighty percent of them female and %21 of them stil working in a health facilitate. The ratio of the true answers about the description of occupational health, work related risk factors, risk groups, occupational diseases, protection principles and precautionary measures is 20 % in pre-test and it raised nearly 90-95% in posttest. Conclusion: A significant increase in the knowledge and awareness of the nursing students was determined with the training program. Occupational health and safety coursess hould be implemented to curriculum of health colleges.