Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBayındır, Ahmet
dc.date.accessioned2023-04-20T08:07:16Z
dc.date.available2023-04-20T08:07:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1309-6672
dc.identifier.issn2618-6322
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.29029/busbed.928539
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1110631
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/11195
dc.description.abstractAhlâkı temellendirme konusunda, tarihsel süreç içerisinde çok çeşitli denemeler olduğunu biliyoruz. Ortaya çıkan tasnifler, bakış açılarına göre şekil almaktadır. Bunlar çoğunlukla; mutlulukçu ahlâk (erdem/haz/acı), faydacı ahlâk (utilitarist) ve kuralcı ahlâk (deontolojist) şeklinde özetlenebilir. Bu teoriler, büyük oranda insanı merkeze alan teorilerdir. Mutlulukçu ahlâk söz konusu olunca, bedenin hazları veya acıları üzerine kurulu bir anlayışı vardır. Faydacı ahlâk; fayda veren nesneyi önemser. “İnsan için faydalı olan ahlâkîdir” önermesine varır. Kuralcı ahlâk anlayışlarında ise yasanın belirleyiciliği esas alınırken, eylemin sonuçları dikkate alınmaz. Ancak dinî ahlâk söz konusu olunca, bu saydıklarımızın üzerinde “transandantal” bir noktadan hareket etmek gerekir. Çünkü dinî ahlâkın yasa koyucusunun Tanrı olduğu düşünülür. Ahlâkî fiilin temeli ilahidir. Bu bakımdan dinî ahlâkın varoluş şekli dikeydir. Bu da dinî ahlâkın optimum özelliğine işaret etmektedir. Çünkü onun kaynağı insanüstü bir yerdedir. Bu yüzden salt olarak insandan hareketle inşa edilen ahlâk teorilerinin bir tür indirgemecilik oldukları düşünülebilir. Erdem, haz veya acı; fayda veya kural, bunlara örnek olabilir. Dinî ahlâk ise insan aklının sınırlarının ötesinden kaynaklandığı için daha üstün olarak görülebilir. Bu da dinî ahlâkın otonom olma bakımından daha güçlü ve etkili olduğu görüşünü öne çıkarmaktadır. Ancak dinî ahlâkı hayatlarına tatbik edenlerin iradeleri olmazsa dini ahlâk kâğıt üzerinde kalır. Bu çalışmada dinî ahlâkın otonomluğunun imkânını ele alacağız.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.29029/busbed.928539
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleDİNÎ AHLÂKIN OTONOMLUĞUNUN İMKÂNIen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofBingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.volume0en_US
dc.identifier.issue22en_US
dc.identifier.startpage383en_US
dc.identifier.endpage395en_US
dc.institutionauthorBayındır, Ahmet
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid1110631en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster