Sakın, Hasan2024-10-292024-10-2920222147-088Xhttps://doi.org/10.20304/humanitas.980732https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/512701https://hdl.handle.net/20.500.11776/12942Üstkurmaca, postmodern edebiyatın ana kurgu eğilimidir. Kavramın sınırları postmodernizm bağlamında çizilmiş olsa da hem teori hem de uygulama açısından üstkurmacanın uzun bir tarihi vardır. Üstkurmaca; gerçeklik yanılsamasının yıkılması, okura seslenme, yazma sürecinin sorunlarına yönelik ilgi gibi bazı temel işaretlerle farklılaşmaktadır. Edebiyatın iç ve dış gerçekliğe yönelik ilgisinin yıkılması ve tamamen yazma sürecinin konu edilmesi üstkurmacanın ayırıcı özelliğidir. İlhan Tarus’un “Bir Adamın On Senelik Hayatı” başlıklı öyküsü de bir üstkurmaca örneğidir. Postmodernist üstkurmaca ile diğer dönemlere ait üstkurmaca arasında bazı farklılıklar vardır. Bu yazıda, öykünün üstkurmacanın hangi özelliklerini yansıttığı ve yazarın kurmaca sorunlarına getirdiği yorum üzerinde durulmuştur. Bu yorum ile yazarın genel sanat anlayışı arasındaki ilişkiler de irdelenmiştir.tr10.20304/humanitas.980732info:eu-repo/semantics/openAccessÜstkurmacaCumhuriyet dönemi Türk öykücülüğüpostmodernizmöyküÜstkurmaca Olarak İlhan Tarus’un “Bir Adamın On Senelik Hayatı” ÖyküsüArticle1019254271512701