Öntaş, Turgay2024-10-292024-10-2920242667-8772https://doi.org/10.56720/mevzu.1471849https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1264002https://hdl.handle.net/20.500.11776/13946Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki sosyal bilgiler ders kitaplarını kapsayıcı eğitim perspektifinden incelemektir. Kapsayıcı eğitim, eğitimde eşitlik ve toplumsal bütünleşmeyi destekleyen bir yaklaşımdır. Ders kitaplarının içeri-ğinin kapsayıcı eğitim açısından değerlendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Araştırma ders kitaplarının insan hakları ve vatandaşlık, azınlıklar/sığınmacılar/mülteciler/göçmenler, cinsiyet, özel gereksinimli bireyler ve sosyal olarak imtiyazsız gruplar olmak üzere beş ana boyutta kapsayıcı eğitim unsurlarını nasıl içerdiğini ve temsil ettiğini değerlendirmektedir. Türkiye’de ilkokul ve ortaokul seviyelerinde kullanılan sosyal bilgiler ders kitaplarının içerikleri yukarıda belirtilen beş ana boyutta analiz edilmiştir. Araştırma, kapsayıcı eğitim ilkelerinin eğitim materyallerine ne derece yansıtıldığını ortaya koyması ve bu konuda eksiklikleri belirlemesi bakımından önemlidir. Araştırma sonucunda elde edilmiş bulgular eğitim politikalarının ve ders kitaplarının daha kapsayıcı hale getirilmesi için yol gösterici olacaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Doküman analizi ile sosyal bilgiler ders kitaplarının içerikleri sistematik bir şekilde incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Analiz sürecinde, ders kitapla-rının belirli kapsayıcı eğitim unsurlarını içerdiği, ancak bu unsurların daha detaylı ve kapsamlı bir şekilde ele alınması gerektiği ortaya konulmuştur.tr10.56720/mevzu.1471849info:eu-repo/semantics/openAccessVatandaşlık EğitimiSosyal BilgilerEğitim PolitikalarıKapsayıcı EğitimÇeşitlilik ve EşitlikSosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Kapsayıcı EğitimArticle124494771264002