Yüksel, YakupÜstüner, İbrahim2024-10-292024-10-292023https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR7wbZrFpRz_b67wXo7hyWjuc9Tn-R1yPuoa3gDiHhv16https://hdl.handle.net/20.500.11776/15252Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Ana Bilim DalıBu çalışma, Osmanlı eğitim kurumlarından olan sıbyan mekteplerinde bir dönem okutulduğu düşünülen, Naim Giridî'ye ait "Çocuklara Yeni Tecvîd" adlı Osmanlıca risâlenin tecvîd ilmi açısından değerlendirilmesidir. Maalesef hayatı hakkında neredeyse hiçbir bilgiye sahip olamadığımız yazar Naim Efendi, bir Osmanlı subayı olup, 1911'de tecvîd kitabını yazdığı sıralarda, orduda yüzbaşı olarak görev yapmaktadır. Naim Efendi eserini, isminden de anlaşılacağı üzere çocuklar için ihtiyaca binaen tecvîdi kolayca öğrenmelerini sağlama gayesiyle kaleme almıştır. tecvîdin tanımıyla başlayan eserde yüzeysel işlenen bir iki konu hariç, örnekler eşliğinde Âsım kırâatının Hafs rivayeti referans alınarak tecvîdin bütün konularına yeteri kadar yer verilmektedir. Kolayca anlaşılır sade bir dile sahip olan eser; henüz ana konulara geçmeden, ön bilgi mahiyetinde bir kısım tecvîd kurallarına yer vermesi, temel bazı tecvîd kavramlarını içeren küçük bir sözlüğü barındırması, mushafın yazısı ile alakalı bazı bilgiler vermesi, konuların tertibinde farklı bir düzene sahip olması, soru-cevap metoduyla anlattığı konuları, az da olsa ara ara diyalog şeklinde sunması gibi ayrıntılarla benzerlerinden farklılık arzetmektedir. Bu saydığımız özelliklerinden olmalı ki esere, "Çocuklara Yeni Tecvîd" ismi verilmiştir. Genellikle sade, kolaylıkla anlaşılır bir içeriğe sahip olmasına rağmen, nadiren de olsa kolaylık ilkesiyle çelişen hususları ihtiva ettiği görülmektedir. Giriş ve iki bölümden oluşan çalışmamızın giriş bölümünde çalışmanın önemine, konusuna, amacına, kaynaklarına ve yöntemine; birinci bölümde yazarın hayatına, eserlerine ve söz konusu eserin tecvîd ilmi açısından incelenmesine; ikinci bölümde ise eserin transkripsiyonuna yer verilecektir.This study is the evaluation of Naim Giridi's "New Tajwîd for Children", which is thought to have been taught in primary schools, which is one of the Ottoman educational institutions, in terms of tajwid science. The writer Naim Efendi, whose life we unfortunately have almost no information about, was an Ottoman officer and was serving as a captain in the army when he was writing the book of tajwid in 1911. Naim Efendi wrote his work, as the name suggests, with the aim of enabling children to learn tajwid easily according to their needs. In the work, which starts with the definition of tajwid, all the subjects of tajwid are given enough space by taking the Hafs narration of Asim's qiraat with examples, except for one or two subjects that are covered superficially. The work, which has a plain language that is easily understood; Before moving on to the main topics, it includes some tajwid rules as preliminary information, contains a small dictionary containing some basic tajwid concepts, gives some information about the writing of the mushaf, has a different order in the arrangement of the topics, the topics that it tells with the question-answer method, and a few though it differs from its counterparts in details such as presenting it in the form of dialogue from time to time. It must be one of the features we have mentioned, that the work was given the name "New Tajwîd for Children". Although it usually has a simple and easily understandable content, it is rarely seen that it contains issues that contradict the principle of convenience. In the introduction part of our study, which consists of an introduction and two parts, the importance, subject, purpose, sources and method of the study; in the first part, the author's life, works and the examination of the work in question in terms of the science of tajwid; In the second part, the transcription of the work will be given.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDinReligionTecvid ilmi açısından Naim Giridî'nin 'Çocuklara yeni tecvîd' adlı eseriNaim Giridî's 'New tajwîd for children' in terms of tajwid scienceeMaster Thesis1133792460