Güller, Muhammed Emin2024-10-292024-10-2920192619-9130https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/359539https://hdl.handle.net/20.500.11776/14053İbn Hacer’in (ö. 852/1448) Nuhbetü’l-Fiker’i ve onun şerhi olan Nüzhetü’nNazar’ının, kendisinden sonra yazılan hadis usûlü eserlerine kaynaklık etmesive onları etkilemesi açısından usûl tarihinde önemli bir yeri vardır. Nitekimmezkûr eserler üzerine yapılan şerh ve hâşiye çalışmalarının çokluğu buönemi ortaya koymaktadır. Fıkıh ve hadis başta olmak üzere çeşitli ilim dallarında 100’ün üzerinde eser kaleme alan ve aynı zamanda İbn Hacer’in de talebelerinden olan Kasım b. Kutluboğa da (ö. 879/1474) bahsedilen eser üzerineçalışma yapan âlimlerden biridir. İbn Kutluboğa, hocası İbn Hacer’i birçokyönden eleştirmiş ve çeşitli katkılarda bulunmuştur. Bu makalede İbn Kutluboğa’nın Nüzhetü’n-Nazar üzerine yazdığı Hâşiyetü İbn Kutluboğa (el-Kavlu’lMübteker alâ Şerhi Nuhbeti’l-Fiker) adlı eserindeki itirazlar bağlamında kısacared/itiraz kültüründen bahsedilerek örnekler ortaya konulacak ve mezkûritirazlar esere hâşiye yazan ilgili bazı âlimlerin görüşleri çerçevesinde değerlendirilecektir. Ele alınan itirazlardan da anlaşılacağı üzere İbn Kutluboğa’nınpolemik türü ve muhatabını ilzam edici itirazlarının neredeyse olmadığı veyönelttiği kimi eleştirilerinde hadis usûlünde bilinen kurallardan farklı görüşler ortaya koyduğu tespit edilmiştir. Ayrıca İbn Kutluboğa’nın öne sürdüğüher itirazında isabetli yorumlar ortaya koymadığını da söylemek mümkündür.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİbn Kutluboğa’nın İbn Hacer’e İtirazları Özelinde Hadis İlminde Tenkit KültürüArticle52911941359539