Namık Kemal Üniversitesi Kitapları

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 1 / 1
  • Öğe
    TRAKYA BÖLGESİNDE ÜNİVERSİTELERİN BÖLGESEL KALKINMAYA ETKİSİ
    (Umuttepe Yayınları, 2017-11) Nişancı, Ensar; İzmen, Ümit; Bostancı, Seda H.
    Üniversiteler günümüzde bölgesel gelişmeyi hızlandırma ve bireysel gelir dağılımı ve bölgesel eşitsizliklerini azaltmada önemli aktörlerden birisi haline gelmiştir. Ekonomik, sosyal, kültürel, mekansal etkileri ile üniversiteler kentlere yeni bir kimlik ve canlılık kazandırmaya başlamıştır. Günümüzde bu sürecin çeşitli sektörel kalkınma çıktıları elde edilmeye başlamıştır. Eğitimde fırsat eşitsizliği, bölgesel eşitsizlik gibi çeşitli sorunların azaltılmasında etken role sahip olarak üniversiteler önemli misyona sahip olmaktadır. Böylece, üniversitenin kurulması için yapılan yatırım ve sonradan üniversitenin faaliyete geçmesiyle birlikte üniversitenin kent içinde yaptığı ödemeler, ilk ödemenin kat kat üzerine çıkan bir etki yaratır. Çarpan etkisi olarak adlandırılan bu modele göre üniversitenin kendi harcamaları ve öğrenci ve üniversite personelinin yaptığı harcamalar bu talebi sağlayan işletmelerde ekonomik faaliyeti canlandırarak daha başka ürün ve hizmetlere olan talebi uyarır. Üniversitenin açılmasıyla birlikte gerek eğitim kadrosu, gerekse kente okumaya gelen öğrenciler ciddi bir konut talebi yaratmakta, konut talebinin karşılanması ihtiyacı inşaat sektörünü canlandırmakta ve kentsel dönüşümü hızlandırmaktadır. Gençlerin ve akademisyenlerin tüketim alışkanlıklarının kendine özgü dinamiklerinin olması, kentte daha önce olmayan birçok alanda talep yaratmaktadır. Böylece kentler için yeni bir sosyal yaşam tarzı ve kültürel gelişim yaşanmaktadır. Bu dinamizm zaman, zaman kent sakinleri ve üniversite arasında huzursuzluk ve uyum sorunu yaratabilmektedir. Ancak üniversitelerin bulundukları kentleri dönüştürebilmeleri, üniversitelerin dışarıdan öğretim üyesi ve öğrenci çekme kapasitesi ile ilgilidir. Trakya Bölgesi’nin doğal güzellikleri, her kent ve çevresinin kendine özgü doğal, tarihi ve rekreasyonel turizm potansiyelleri, İstanbul ve Avrupa’ya olan yakınlığı ve ulaştırma imkanlarının zenginliği bölgeyi akademisyenler ve öğrenciler için çekim merkezi haline getirmektedir. Bütün bu yönleri ile büyük potansiyellere ve fırsatlara sahip Trakya bölgesinin üniversite ve kentarasındaki katkı ve ilişkilerinin mevcut durum ve gelecek öngörüleri açısından irdelenmesi kitap çalışmasının temel yaklaşımını oluşturmuştur. Kitap çalışmasının amacı: Trakya bölgesel kalkınmasında üniversitelerin etkilerinin belirlenmesi ve gelecekteki gelişme sürecindeki rolleri üzerine öngörülerde bulunmaktır. Bu yaklaşımla, bölgesel kalkınma yönünden temel olarak, ekonomik kalkınma, sosyo-kültürel gelişme ve mekansal özellikler konuları ele alınmaktadır. Üniversite, şehir ilişkisindeki temel konular, Trakya bölgesi üniversiteleri geneli ile Edirne, Çanakkale, Tekirdağ, Kırklareli özelinde incelenerek çalışma bölümleri oluşturulmuştur. Bu çalışmada, Prof.Dr. Ensar Nişancı, Doç. Dr. Ümit İzmen ve Doç. Dr. Seda H. Bostancı, üniversite ve bölgesel kalkınma ilişkini kavramsal açıdan incelediği bölümde, kitap çalışmasının ana yaklaşımı ve anahtar kavramlarını açıklamaktadır. Trakya Üniversiteleri genelinde yapılan çalışmalar arasında, Doç.Dr. Emel Gönenç Güler, Trakya Bölge Üniversitelerinin turizmdeki rolünü karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Doç.Dr. Çiğdem Vatansever, Yrd. Doç. Dr. Ertuğrul Üstün Geyik, ve Yrd. Doç. Dr. Korhan Arun Türkiye’deki üniversitelerin sürdürülebilirlik alanında yaptıkları çalışmalarda etkinlik ve verimliliğini artırabilmek amacıyla oluşturdukları, model önerisini Trakya Üniversiteleri özelinde değerlendirmektedir. Kırklareli Üniversitesi’nde yapılan çalışmalarda, Doç.Dr. Neziha Musaoğlu, Selin Özden, İskender Özatlı ve Sibel Evren kariyer uygulama merkezlerinin bölgesel kalkınmaya etkisinde Kırklareli üniversitenin deneyimlerini anlatmaktadır. Yrd.Doç.Dr. Hatice Meltem Gündoğdu ve Mete Korhan Özkök, Kırklareli örneği üzerinden, kentsel değişim dönüşüm sürecinde üniversitelerin rolünü incelerken, üniversite kampüs özellikleri ve kentin planlama süreci arasındaki ilişkiyi değerlendirmektedir. Kırklareli üniversitesi üzerine yapılan bir başka çalışmada, Aslı Okay Toprak üniversitesinin kurulması ve gelişim sürecindeki etkileri üzerine kent halkının düşüncelerini istatistiksel yöntemlerle incelemektedir.Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nde yapılan çalışmalarda, Doç.Dr. Ümit İzmen ve Zühal Özbay Daş, Tekirdağ kentinin gelişim sürecini ve bölgedeki etkinliğini ve bu süreç içinde üniversitenin rolünü ele almaktadır. Doç.Dr. Seda H. Bostancı, üniversite kampüs alanı özelliklerini, kentin gelişim sürecini inceleyerek, Namık Kemal Üniversitesi öğrencilerinin kentsel yaşamdan beklentilerini incelemektedir. Yrd.Doç.Dr. Ayhan Görmüş ve Yrd.Doç.Dr. Deniz Yetkin Aker üniversitelerin beşeri sermaye yaratma potansiyelleri üzerinden, üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkilerini Tekirdağ örneği ile incelemektedir. Trakya Üniversitesi’nde yapılan çalışmalarda, Yrd.Doç.Dr. Meltem Okur Dinçsoy ve F. Dila Taşdemir, üniversitenin Edirne ilinin sosyo-ekonomik gelişimine katkısını ele almaktadır. Yrd.Doç.Dr. Enver Erdinç Dinçsoy ve Serdar Özer, Trakya üniversitesinin Edirne sanayisinin gelişimindeki katkılarını değerlendirmektedir. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde yapılan çalışmalarda, Prof.Dr. Nazan Yelkikalan, Yrd.Doç.Dr. Erdal Aydın ve Yrd.Doç.Dr. Ünzüle Kurt, Biga ilçesindeki yöre halkı üzerine yaptıkları araştırmada, halkın üniversiteye bakış açısını incelemektedir. Doç.Dr. Suat Uğur, Doç.Dr. Cüneyt Kılıç, Yrd.Doç.Dr. Özgür Topkaya, üniversiteli girişimcilerle yaptıkları mülakatlarla Çanakkale’nin yerel kalkınmaya etkilerini değerlendirmektedir. Bu çalışmanın yapılmasına karar veren Trakya Üniversiteler Birliğine ve Trakya Üniversitelerinden çalışmaya katkıda bulunan akademisyen ve yöneticilere teşekkürlerimizi sunarız. Çalışmanın Trakya üniversitelerinin gelişiminde, karşılıklı etkileşimlerinde, şehir ve bölgelerinin gelişimde katkıda bulunmalarında yenilikçi katkılar sunmasını umarız.