Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAtalay, Seda
dc.date.accessioned2021-03-26T08:44:34Z
dc.date.available2021-03-26T08:44:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.11776/3870
dc.description.abstractTarih boyunca Resim sanatında Manzara resmi farklı biçimlerde yorumlanmıştır. Manzaraya öykünerek resim yapmak birçok sanatçı için sanatsal ifadenin en güzel aktarımıdır. Resimde Manzara teması 20 y.y’ da da konu olarak önemini yitirmemiştir. Resimde Manzara teması 1980 sonrası ve günümüze kadar sanatta yaşanan değişimlerden etkilenmiştir. Türk Resminde konu olarak doğa ve etkileşimini biçim ve içerik bakımından yorumlayan bir anlayış bulunmaktadır. Sanatçıların doğaya ekolojik yönden bakıp eserlerine düşünsel ve eleştirel olarak yansıtmaları eserlerde görülmektedir. Eserlerin diğer boyutunda ise sanatçıların yaşadığı kültürel ortam belleklerinin etkili olduğu gözlenmiştir. İlk manzara betimlemelerine Mezopotamya ve mısır uygarlıklarında rastlanmakla birlikte, konuya yardımcı olan fon niteliğindedir. Osmanlılar’da manzara resminin ilk örnekleri tarihsel konulu el yazmalarındaki Topografik resim niteliğinde minyatürlerdir. Manzara, 18 yy’ın ikinci yarısında minyatür sanatının yerini alan duvar resminde de başlıca konudur.19.y.y. askeri ve sivil kökenli ressamlarımız da manzarayı temel konu olarak almışlardır. 19.yy. ile 20.yy. arasında bir köprü kuran 1914 Kuşağı ise manzara resminde nesnel yaklaşımdan uzaklaşan daha özgür bireysel yorumları görmekteyiz. Bu bağlamda sanat doğa ilişkisi Müstakiller ve D gurubu sanatçıların çalışmalarında ortaya çıkmaya başlamıştır. Manzara resim sanatının gelişiminde etken olan cumhuriyetin ilanıyla da daha çok çağdaş sanatın izlerini taşıyan eserler süregelmiştir. Bireysel soyut eğilimlerin 1950’den sonra başladığını görürüz. Üçüncü bölümde soyutlamanın sosyo-ekonomik temel üzerinde manzara temasıyla ele alınışları irdelenmiştir. Resim ve plastik sanatlarda semboller ve formlar kullanarak dile getiren ressamlarımızda da manzara temaları karşımıza çıkmıştır. Ayrıca doğaya karşı artan duyarlılıkta kent manzaralarını eleştirel bir dil geliştiren sanatçılar ve eser örnekleri ele alınmıştır. 1980 sonrası Türk resminde manzara temalı resimler, soyut eğilimlerde manzara resmi, simgeci ve ifadeci manzara resmi ve kent görünümleri olarak sınıflandırılabilir. Günümüzde manzara dediğimiz zaman artık sadece döneme ait doğa manzaraları değil, köyler, kasabalar, kentler, sokaklar ve dünyanın değişmesi, nüfusun artması, çarpık kentleşmeler, sosyal, siyasal, ekonomik yapıdaki gelişmeler, değişmeler, savaşlar, kuraklık, çevre kirliliği, doğaya karşı duyarsızlaşma gibi farklı başlıklar ile ele alınmaktadır. Manzara resmi çevreye dair bir takım sembollerin kullanıldığı karmaşık bir yapı halini almaktadır. Teknolojinin hızlı bir değişime uğrattığı görsel algımız ise sembollere dair anlamları sürekli olarak yinelemektedir artık bu karmaşada bir manzara resmini yalnızca bir manzara resmi olarak ele almak olanaksız hale gelmektedir. Günümüzde de manzara resim sanatı eserleri incelendiğinde sanatçıların kişisel ve özgün özellikler gösterdiği görülmektedir. Sanatçıların kendilerine özgü felsefi ve düşünsel amaçlarla içerik ve biçim bakımından yaratıcılıklarını ortaya koymuşlardır. Teknik ve malzeme açısından sınırlamanın getirilmediği manzara resim sanatında yeni anlamlar ve kavramlar üretildiği gözlemlenmektedir.en_US
dc.description.abstractLandscape picture has been interpreted in many different ways in art throughout history. Painting by emulating a landscape is the best way of conveying the artistic expression for most artists. Landscape theme in art did not lose its significance as a subject in the 20th century, either. After the year of 1980 landscape theme in art was affected by the changes in art and this influence has continued up to the present. In Turkish art of painting, there is no sense of art that interprets nature and its interraction in terms of form and content. It can be seen in work of arts that artists look at nature ecologically and reflect it in their arts as intellectual and critical. From another angle of these works, it has been observed that cultural environment which artists live in and cultural environment recollections are highly influencial. First landscape descriptions were seen in Mesopotamia and Ancient Egypt. However, these descriptions were used as a background helping the subject. First examples of landscape picture in Ottoman Empire are miniatures which are topographic pictures in manuscripts whose subjects are history. Landscape is also main subject in wall picture which took the place of miniature art in the second half of the 18th century. 19th century artists who were civils or served in the military used landscape as the main subject,too. In 1914 Generation building a bridge between the 19th and the 20th century, we see more free, individual interpretations moving away from objective approach in landscape picture . In this connection, nature and art relation started to emerge in the works of Independent and D-Group artists. With the proclamation of the republic that had a great impact on the development of landscape picture, mostly, works bearing the stamps of modern art emerged. It is seen that individual abstract tendency started after the year of 1950. In the third part, discussing abstraction on social economic base with landscape theme has been studied. In art and plastic arts, it has been seen that artists who expressed themselves by using symbols and forms also used landscape themes. Furthermore, increasing sensitivity to nature, artists who developed a language criticizing city landscapes and some examples of works of art have been examined in detail. Landscape themed pictures in Turkish art of painting after the year of 1980, can be classified as landscape picture in abstract tendency, symbolist and expressionist lanscape picture and city views. Today, when we mention landscape, we do not study only nature themed landscapes which belong to a specific period, many other different headings such as villages, towns, cities, streets, changing of the world, population increase, non planned urbanization, social, political and economic developments, changes, wars, droughts, environmental pollution, desensitisation to nature are discussed and studied. Landscape picture is becoming more and more complicated form in which some symbols related to environment are used. Our vision perception that changed quickly due to technology is constantly repeating meanings regarding symbols. Now, in this chaos, studying a landscape picture only as a simple landscape picture is almost impossible. Today, when landscape painting art works are studied, it is seen that artists show personal and authentic features. Artist have presented their creativities in terms of form and content with distinctive philosophical and intellectual purposes. It has been observed that in landscape painting art which does not have any restrictions in terms of techniques or materials, new meanings and concepts are being produced.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherNamık Kemal Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDoğaen_US
dc.subjectManzara resmien_US
dc.subjectÇağdaş Türk Resmien_US
dc.subjectNatureen_US
dc.subjectLandscape Paintingen_US
dc.subjectModern Turkish Paintingen_US
dc.title1980 sonrası çağdaş Türk manzara resmien_US
dc.title.alternativeAfter 1980 Modern Turkish Landspace Arten_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster